zaterdag 3 augustus 2013

Grote stad

 06-03-2010
Afgelopen vrijdag ging ik bij een zieke collega op bezoek. Zij woont in Amsterdam, een dichtbevolkte, en dus geen auto-vriendelijke stad. Omdat zij mij echter verzekerde van het feit dat er overdag voldoende parkeerplaats was, ondernam ik deze, voor een plattelander zeer gevaarlijke tocht per auto. Portemonnee met centjes voor de parkeermeter, bloemetje en gebak mee voor de zieke en gaan met die banaan.
Natuurlijk, ik ben dit gewend:
 
 
plaats genoeg en geen parkeermeter te zien. Ik wist wel dat Amsterdam niet zo is (ergens gelezen of zo, ik weet het niet meer) maarre... toch nog te naief...... Lees en huiver!
 
Na een voorspoedige tocht van 20 minuten (ja, het is vlakbij) kwam ik te bestemder plaatse en met een snel telefoontje kondigde ik mijn direkte komst aan, zodat de zieke de deur open kon doen zonder kou te vatten. "Even mijn auto parkeren", gebaarde ik richting collega. Die bleef gehoorzaam staan in de deuropening terwijl ik vlot en kundig mijn tractor in een parkeervak manoevreerde. Een parkeermeter was zó gevonden, maar gaf aan een technische storing in z'n bast te hebben. Nu heb ik dat ook, dus wij begrepen elkaar. Op naar de volgende. Op een geheel andere straathoek bevond zich een meter met parkeerkaartverstrekking, uitsluitend via chippas. Drie chippassen later had ik geleerd dat mijn parkeerbudget geen Amsterdamse tarieven toeliet, dus op naar nummer drie! Ik besloot er een historisch-educatief tochtje van te maken. Collega woont in de staatsliedenbuurt en ik kwam op elke straathoek namen tegen die ik nog niet eerder gehoord had. Na vier onbekende straatnaamborden waarvan ik de verklarende tekst met belangstelling tot mij nam,kwam ik parkeermeter nummer drie (!) tegen.  Weer wat geleerd en tijd voor actie!
Na controle bleek daar écht geld in te kunnen. TOP! Deze zou het worden.
 
Een display, met rechts ervan een zwarte konische draaiknop met groen enterknopje vormden, naast de geldgleuf, twee van de  belangrijkste onderdelen van de meter en na een kort onderzoek begreep ik dat er een aantal stappen ondernomen diende te worden alvorens het felbegeerde kaartje in de auto gelegd kon worden.
Als eerste: wilde ik een dag, een 24-uurs- of een weekkaart? Een snel bagageonderzoek leerde dat ik geen tandenborstel bij mij had en dus genoopt was een dagkaart te nemen. Of ik dan maar aan de knop wilde draaien en daarna de juiste keuze wilde bevestigen met de groene knop. Zo gevraagd, zo gedaan; ik was de voorlopige eigenaar van een dagkaart. YESSS!
Door naar stap twee: Hoe láng wilde ik van deze dagkaartservice gebruik maken? 'Draai aan de knop en bevestig uw keuze'. Ook dat bleek eenvoudig, met dát verschil dat het aantal minuten dat de parkeertijd opschoof zeer langzaam ging terwijl het totaalbedrag onrustbarend snel steeg. Uiteindelijk bleek ook deze hobbel genomen en ik dacht nu eindelijk met het parkeerkaartje in mijn handen te staan, maar niets was minder waar.
Stap drie: 'voer uw kenteken in'. Ja uhhhhh,......  snel naar vervoermiddel gelopen voor een hernieuwde kennismaking met het nummerbord en daarna rennend terug. Nog nét op tijd om op het display de tekst te zien: "transactie afgebroken".
 
Stap één en twee kon ik nu, als ervaringsdeskundige, snel nemen, en nu restte nog stap drie; die van dat kenteken. Ook dat moest door middel van de draaiknop geselecteerd worden en om een lang en draaiierig verhaal kort te houden, (te snel, te langzaam, voorbij de letter, te vroeg gedrukt, etc.) nóg eens vijf minuten later stond het kenteken er ook op. Ondertussen waren mijn handen verworden tot grauwe ijsklauwtjes; het vroor namelijk drie graden. (wat een geluk dat het vandaag mijn vrije dag was en dus niet hoefde te orgelen.......) Gevoelstemperatuur echter: 100 graden onder nul en ik heb de hele dag met warme dekentjes om de schoeren gelopen.
 
Maarre.... ik had wél dit:
 
 
Op aanwijzing van de gemeente Amsterdam heb ik deze trofee inderdaad goed leesbaar achter de ruit geplaatst. Schaatsers willen hun gouden plak ook graag laten zien!
Mijn collega heeft 20 minuten in de deuropening staan blauwbekken. Ze blijft zéker twee weken langer thuis ......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten