zaterdag 3 augustus 2013

Bon-Bonn

04-05-2009
Neem een kop koffie en ga er even voor zitten want dit wordt een lange.
 
Sedert een flink aantal jaren reeds ben ik lid van de Soroptimistclub Z. , een serviceclub voor werkende vrouwen.
 Dit is een wereldwijde organisatie met clubs over de hele wereld. Elke club heeft zijn eigen friendshiplink(s). Zo ook onze club; wij hebben o.a. een link met club Bonn-Bad Godesberg, al sinds 50 jaar.
Oudere leden vertellen met iets van ontzag in hun stem over ontmoetingen in het verleden, gekleed in lange handschoenen, hoeden, wandelkostuums en tiara's.  Maar ook over warme vriendschappen en waardevolle ontmoetingen. En daar gaat het om, tenslotte.
Zo formeel als toen zijn onze Duitse zusters niet meer. Hoewel......... een tikkie dan. Maar hele leuke vriendelijke vrouwen. Und sehr Gründlich!!
 
Voor afgelopen weekend hadden onze Duitse zusters een link-weekend georganiseerd voor hun bevriende clubs; zo maakten wij kennis met Poolse, Luukse en Belgische zusters en werd mijn talenkennis van de drie vreemde talen weer eens flink opgehaald.
Dit gehele weekend stond in het teken van "Kunst".
Op zaterdag was er een bezoek aan de Kunst- und Ausstellungshalle georganiseerd.
Bund
Dit is een gi-gantisch groot gebouw dat voor een leek niet te fotograferen is. Dit plaatje komt van internet en is waarschijnlijk gemaakt toen het gebouw net klaar was. De poort links van de bomen is de enige publieksingang. Deze poort is, zoals je ook aan de volgende foto kunt zien, heel hoog. Let maar op de streep, die aan de onderkant van de muur loopt. Die zit op een hoogte van ongeveer 1,5 meter!
Ook heel grappig om te zien is dat voor de tekst "Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland" letters van ongeveer 30 cm hoogte zijn gebruikt. Dit om de grootte van het gebouw nogmaals te benadrukken. Verder zijn de bomen in die vijftien jaar dat het gebouw er nu staat een heel stuk groter geworden, en over het plein is een circustent-achtige overkapping gespannen. Deze dingen maken dat het gebouw niet meer zo'n Dritte-Reich uitstraling heeft, maar naast het alom omhoog-strevende een wat vriendelijker uiterlijk heeft gekregen. Het is zeer terecht dat de Duitse Sorren trots zijn op hun Kunsthalle en de Ausstellungen die daar zijn. Vandaar ook dat wij werden uitgenodigd voor een kunstbezoek.
 
Na de begroeting in de Centrale Hal met vele luchtkussen, vertrokken wij naar de eerste expositie,namelijk die van werken van Modigliani. Helaas was er geen Führer voorhanden
maar we kregen Kopfhöhrer mee met daarop voldoende informatie voor een week. Bij vele schilderijen was gesproken tekst, en vaak ook nog extra 'weetjes'. 
Veel te snel was de bekijktijd voorbij, en veel had ik al geleerd over typerend kleurgebruik, volgeschilderde ogen, langgerekte nekken en neuzen en scheve hoofden. Gelukkig is de schilder maar 35 jaar oud geworden, anders had ik niet alles kunnen zien in die 1,5 uur. 
Het was tijd voor de lunch. Naast een gezellig samenzijn ook hier echte Duitse porties; een salade, voldoende voor twee personen, en na de lunch mochten we een uurtje los, als we maar naar het dak gingen. Nou graag natuurlijk!
En zo stonden we op het dak en kwamen terecht in een tuin, compleet met gras en bomen Van daaruit hadden we ook een schitterend uitzicht op Bonn, op die 'Birge' (ja, mijn Duits is fantastisch) en op de Rijn. Ja, echt gaaf!
Het was tijd voor de tweede expositie: "Gipfeltreffen der Moderne". In tegenstelling tot de vorige was hier wél een Führer die met behulp met moderne zendapparatuur en oortjes een exposé gaf van ruim twee uur. Ik weet nu wel heel veel van vormen, materialen, vlakverdeling, scheuren, kreukelen en hameren (und Alles auf Deutsch), maar ik was KAPOT!! Gelukkig was ik de enige niet en dat schiep een band. (Ik: ".........es war Alles sehr interessant, aber sehr viel Information....", Duitse meneer: "....Jao, jao......", kortom, een flitsende conversatie)
Gelukkig was er tussen de feestelijkheden 's avonds en einde expositie 2 nog wel wat tijd, zodat we gelegenheid hadden om even naar het hotel te gaan, een terrasje te pakken en ons te verkleden.
Op weg naar ons hotel zagen we een flits toen we in een  tunnel reden. Ik vroeg nog aan mijn reisgenote of ze haar haar gekamd had want we waren gefotografeerd. Onze fanclub sliep ook nu niet; ze hadden ons zelfs in Bonn weten te vinden!! Het fotoresultaat wordt ongetwijfeld thuisgestuurd. Ik reed 65 waar ik 50 mocht. In haar auto. Tsja......
 
Am Abend war ein gemütliches Susammensein. Ik heb geen idee of ik hier in het Duits of
in het Engels met mijn Duitse buurvrouw aan het converseren ben. Ze wist het op een gegeven moment zelf ook niet meer; aan haar andere kant zat een franstalige Belgische, dusse....... (mijn haar is trouwens veel te kort geknipt, zie ik nu) Het was echter wel erg gezellig; het eten was lekker, het gezelschap was leuk en we hadden uitzicht direkt op de Rijn, alwaar later op de avond een groots vuurwerk afgestoken zou worden. (Rhein in Flammen)
Na het eten voegden wij ons bij de vele toeschouwers aan de oever van de Rijn en zagen wel 70 gepavoiseerde schepen aan ons voorbij varen. En snel, want ze voeren stroomafwaarts.
Hier komen wij bij de eigenlijke kern van dit verhaal. Ik heb namelijk, toen ik één van die schepen wilde fotograferen, een wereldfoto gemaakt en ik denk wel dat deze in aanmerking komt voor de titel  "World Press Photo 2009"
 
TARAAAAAA!!!!!!
 
 
Morfische lijnen met een vernieuwend kleurgebruik. Goede vlakverdeling en origineel concept. Uitstekend gebruik van nieuwe mediatechniek (allemaal opgestoken tijdens die zweite Führung)
 
kortom:
Mijn impressie van "Rhein in Flammen".
 
De volgende dag was het tijd voor een tochtje over de Rijn (JAAAA,♪ ♪ zo'n reisje langs de Rijn, Rijn, Rijn...... ♪♪ ♪) en we scheepten gezellig met alle Sorren in. Iedereen had sportieve bootkleding aan, behalve ik. Ik vond namelijk thuis al dat het mooi weer werd en had dus, buiten een superchic jasje, niets met lange mouwen mee. Het was verbazingwekkend hoe snel ik ervan overtuigd was dat ik de enige vrouw was die een doelmatig bootpakje aan had...
 
Nog niet lange had die Fahrt angefangen toen een van mijn Nederlandse medesorren, V., een lieve hond in het oog kreeg:
 
 
 
Dit was Hund. Hund hield erg van knuffel en kwam dus al snel op V. af. Ze begrepen elkaar direkt; Hund werd geknuffeld en aangehaald: "...Oh, wat ben jij een brave hond...". Een lieve, ook Nederlandse, oude dame vroeg: (waarschijnlijk aan de eigenaresse van de hond, maar dat was niet duidelijk) "Sprechen Sie Deutsch, oder Englisch, oder Französisch?", waarop de bazin van de hond op droge toon antwoordde:(duits) "Nou, de hond komt uit Majorca, dus die verstaat waarschijnlijk wel spaans, en ook wel duits. Of hij die andere talen verstaat weet ik niet, maar, als u mij bedoelt, ik spreek alleen duits!" 
Mijn lach schalde over de Rijn, zó hard, vrees ik, dat de Lorelei haar kam bijna in het water liet vallen!
 
De rest van de reis kreeg ik  van de mevrouw een Privatführung, compleet met leuke details over berghoogtes, kleppende kloosterklokken en waardeoordelen over die Gebäude!
 
 
 
 
 
Zo passeerden wij bijvoorbeeld de beroemde "Drachenfels" Hier in close-up:
 
 
 
 
Hij staat in de steigers.
Wat moeten ze hier in vredesnaam nog aan verbouwen?
 
 
 
 
 
Node namen wij afscheid van elkaar, de mevrouw en ik;  wij waren zusters in de humor!
 
Wij kwamen aan op Rolands Eck en ontscheepten daar. Het was weer tijd voor een museum!
 
De keus was gevallen op "Der Alte Bahnhof" in Rolandseck.
Dit is, zoals de  naam al zegt, een oud station. Het is niet meer als zodanig in gebruik maar is nu onderdeel van het Arpmuseum dat daarachter tegen de berg lig aangebouwd. Onder de nog in gebruik zijnde spoorlijn loopt een tunnel naar het nieuwe gebouw daarachter.
Een lift brengt je dan 40 meter hoger, naar de tentoonstellingsruimtes. Hans Arp, een Dadaïst, heeft veel en veelzijdig werk achtergelaten zoals we later constateerden. Het nieuwe gebouw is dan ook  in Dada-stijl ingericht. Zo is bijvoorbeeld de liftkoker ook een Dada-kunstwerk: vanuit de krater van de vulkaan stijg je op tot de buitenwereld. Onder in de liftschacht liggen dan degenen die "het niet gehaald hebben", symbool voor allen die hun doel hebben gemist.
 
 
 In de lift zit een raam waar je de geraamtes en de wand met de diverse morfische gesteenten kunt bekijken, en het opstijgproces ook daadwerkelijk kan meemaken.
 
 
 
Ook in dit gebouw en langs alle werk van de kunstenaar kregen wij weer een sehr gründliche Führung, waarbij angemerkt kann worden geworden, dat Frau Führerin véél en véél te snel sprak! Na ruim anderhalf uur wisten wat we weten moesten maar hadden tuutende oren en een volle harde schijf.
 
De lunch was vol en gezellig. Veel Duitse sorren meldden zich, die nog niet eerder hadden meegedaan aan de activiteiten. Leuk om een aantal daarvan weer te spreken!
 
Het werd weer tijd voor de boot terug, maar eerst nog even een bezoekje aan het toilet.
Dat bleek een complete verrassing; geheel in Dadastijl beschilderd!
Dat hadden we kunnen weten natuurlijk!
 
 
 
Op deze foto is te zien dat er diverse trompe-l'oeils (of is het bij mv trompe-yeux?) gebruikt zijn; door de spiegel zie je een geschilderd poortje en bij de wastafel zie je de bloemenvaas en een gordijntje. Daarboven zit dan ook nog (niet zichtbaar op deze foto) een glurende man voor het raam. (meerdere foto's op aanvraag)
 
 De terugvaart verliep probleemloos, juist ook voor mij, want het was zó koud geworden dat we niet meer boven op het dek konden zitten zonder ijsmutsen, en zagen wij dus die Umgebung achter glas aan ons voorbijtrekken. En ja, toen was ik weer de enige die het best gekleed was met korte mouwen!
 
Na aankomst van de boot namen wij afscheid van iedereen en was het tijd voor de thuisreis. Moe maar voldaan.
 
En P. Wat heb je nu geleerd?
 
- vlot spreken in drie talen
- alles over kunst
- neem altijd kleren met korte mouwen mee
-zorg dat je haar goed zit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten